Geplaatst op 16-05-2012

Een kwaliteitsslag maken mag weer leuk zijn

Bedrijven herontdekken de effecten van positief werken, en dat is te merken.

Trainingen mogen weer leuk zijn

 

Het bedrijfsleven wil zich nog steeds -misschien wel meer dan ooit- verbeteren.

Maar of het ook leuk mag zijn? Dat was na de cirisis even de vraag.

Als het een saai programma is dan weet je zeker dat je er niet voor je lol zit. Opdrachtgevers vroegen ons 'of het niet alleen leuk was wat we deden'.

Tijdens de borrel zagen we cursisten al druk bezig met het invullen van een evaluatieformulier. Terwijl ze ook best gezellig met elkaar mogen kletsen...net werken.

Een soort na-de-crisis schuldgevoel. Terwijl we weten dat landurig leven, leren en werken beter gaan in een positieve omgeving waarin we ons goed voelen.

Succesvol door teambuilding

Meer dan vroeger worden de evaluatieformulieren overigens trouw ingevuld. 

Ook een vorm van klein Calvinistisch schuldgevoel denken wij. Je bent op training geweest en hebt dus niet gewerkt. Mischien heb je wel gelachen. Het minste wat je kan doen is een formulier invullen met hele verhalen. 

En dat gevoel is zonde. Want iedereen die doorleert en investeert in ontwikkeling is op de lange termijn veel efficiënter en werkt met meer inspiratie. Zeker als de omgeving waarin dat gebeurd inspirerend en onderhoudend is. Theater op maat kan hier, bij trainingen, congressen of in workshops enorm aan bijdragen. 

Humor zorgt dat de boodschap blijft hangen

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat lachen en genieten waardevolle middelen zijn om verandering te stimuleren en leerprocessen te versnellen. Daarom zijn reclames voor belangrijke en grote uitgaves ook vaak prettig om te zien en/of met veel humor, schoonheid en originaliteit gemaakt. De pracht van een autoreclame, de humor van een verzekeringsspotje. Reclamemakers weten al sinds jaar en dag:
Emotie en afwisseling geeft de boodschap betekenis, en zorgt dat deze blijft hangen.

Daarom ben ik zo blij dat gaandeweg mensen weer volop van zichzelf mogen genieten van de mooie kanten van het ontwikkelproces. De synergie van samenkomen, inspiratie, verassing en verandering, de stimulans van leren en verbeteren.

Zoals Dirk de Witte in 1907 al schreef: Mensch, Durf te Leven!
Hier zou ik in de huidige tijd graag aan toe willen voegen: Mens, Durf te genieten!

Klik hier voor meer informatie over bedrijfsvoorstellingen


Terug