Geplaatst op 08-03-2017
Een improvisatievoorstelling voorbereiden
Hoe kan je een improvisatie voorstelling 'maken'? Je kan dat toch niet repeteren? Of is het dan toch niet geïmproviseerd? Dit zijn vragen die wij vaak voor onze kiezen krijgen bij The Big Mo.
Het maken van een concept
Als wij met The Big Mo een voorstelling maken dan houdt dat in dat we een concept ontwikkelen en uitwerken. Het concept van een impro talkshow bijvoorbeeld, waarin we bekende of opmerkelijke Nederlanders te gast krijgen en onze acteurs scenes spelen op basis van hun verhalen. Of het ingenieuze concept 'Een wereld van Verschil" dat in basis feitelijk bestaat uit het vragen van twee woorden aan het publiek en verder een vrije improvisatie is van een lang verhaal (met een twist, dat wel).
We maken een vorm, een kader, hoe summier ook, dat de spelers in staat stelt om optimaal te improviseren. In dat maakproces werken we met regisseurs, docenten en trainers die met de Big Mo acteurs aan de gang gaan om te werken aan verschillende speelstijlen, technieken en invalshoeken.
Zo hebben we in de afgelopen tien jaar een breed oeuvre aan voorstellingen gemaakt. Talkshows, comedy en cabaret, maar ook abstract en experimenteel theater. Engelse comedy en Nederlandstalig drama. Steeds vanuit de vraag; wat willen we nu weer doen?
Repeteren
Het is een traditie in de geschiedenis van The Big Mo om steeds opnieuw in iedere eigen productie een uitdaging op te zoeken. Zoals we in onze workshops improvisatie de deelnemers net iets buiten de comfortzone laten stappen om die persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, zo gooien we ook onszelf graag voor de leeuwen. Practice what you preach.
Opera lessen, danstraining, musicals, jammen met een rockband, we hebben het allemaal gedaan en meegenomen in een gereedschapskist. Soms bestaan de repetities ook uit gesprekken. Over de dynamiek tussen personages met verschillende eigenschappen. De effecten van status, karakter, energie van personages in interactie met elkaar. De flow van het verhaal. Waarom we doen wat we doen. Dan zijn we echt gefocust op de interpretatie van de fijnere facetten van ons vak.
Meestal zijn de repetities dynamisch en energiek. Zoals ook nu, in het proces van de huidige productie. Hiervoor zijn we op dit moment de roots aan het opzoeken. Voor improvisatie liggen deze voor een groot deel in de 16e eeuw, in een theaterstroming onder ze zingende naam Commedia dell' Arte. Deze vorm van theater heeft de eeuwen overleeft, en is van generatie op generatie overgedragen aan acteurs. Soms bijna verdwenen, maar nog steeds beschikbaar in zijn originele vorm. We werken nu met een fantastische docente, uit de school van de Italiaanse grootmeesters.
Tijdens die repetities voel je dat je rechtstreeks verbonden bent met een geschiedenis van eeuwen. De technieken, de bewegingen, het spel en de verhalen. Ze hebben een kracht en een effect die je mag verwachten bij een expressievorm die al zo lang bestaat. Bijna iets magisch. Het werkt. Je ziet dan opeens ook de roots van de meer moderne acteurs. Charly Chaplin, Laurell en Hardy, Buster Keaton, ook zij hebben hun oeuvre voortgebouwd op de traditie van de commedia. De Marx brothers en vele anderen. Als acteur voel je ook waarom. De archetypen van de commedia zijn universeel en laten genadeloos zijn wat ons allemaal menselijk maakt. De bewegingen van de personages zijn krachtig en expressief. De maskers zijn grotesk, maar ook verbazingwekkend subtiel.
En nu zijn wij als Big Mo in deze traditie aan het stappen, en we zitten midden in dat proces. Wat het gaat worden? Nog geen idee. Maar wat we nu leren nemen we allemaal mee. In de rugzak die je altijd bij je hebt als impro acteur. Als nieuwe kleur op het pallet.
Meer informatie over onze voorstellingen?
Bedrijsfvoorstellingen
Schoolvoorstellingen