Geplaatst op 07-06-2017
Lesbrief 2017-2018
Op het Big Mo hoofdkantoor wordt momenteel hard gewerkt aan de nieuwe lesbrieven voor de middelbare scholen. Zowel voor de onderbouw als de bovenbouw komt er een nieuwe lesbrief uit het volgende schooljaar.
Lesbrief Theater voor onderbouw en bovenbouw apart
Bij het maken van de lesbrief voor de bovenbouw, hebben wij ervoor gezorgd dat de lesbrief naadloos aansluit met de nieuwe eisen van het nieuwe CKV examenprogramma. Met de lesbrief wordt gewerkt volgens de elf dimensies en vier domeinen waaraan komend schooljaar voldaan moet worden. De creativiteit van de leerlingen wordt gestimuleerd in deze lesbrief, terwijl zij kennis maken met improvisatietheater en het theater in een bredere zin. De lesbrief is speciaal geschreven voor HAVO en VWO leerlingen. De lesbrief bevat informatie over de oorsprong van improvisatie, tips om zelf te improviseren, oefeningen en meer.
De lesbrief voor de onderbouw bevat vele oefeningen die de leerlingen de fijne kneepjes van het improviseren leert. Ze worden voorbereid op het maken van een eigen improvisatievoorstelling, die voor de klas gegeven kan worden of zelfs voor de hele school.
Ter voorbereiding van de voorstelling van The Big Mo bevatten de lesbrieven ook een kijkwijzer, waarmee de leerlingen met extra inzichten naar de voorstelling kunnen kijken.
Theateroefeningen en energizers in de klas
De lesbrieven bevatten zowel korte als langere oefeningen. De korte oefeningen kunnen ingezet worden als energizer tijdens de les. Zonder de hele klas te verbouwen, krijgt u zo de klas weer energiek en geïnteresseerd in de les.
Deze oefeningen zijn ook ideaal als je een keer 5 of 10 minuten over hebt in de mentorlessen. En het maakt niet uit of je een drama-docent bent, of wiskunde geeft. De oefeningen zijn zo omschreven dat je geen ervaren theaterdocent hoeft te zijn om ermee aan de slag te gaan.
Docenten willen een praktische lesbrief over theater in de klas!
De lesbrieven zijn ontwikkeld in samenwerking met docenten. We hebben veel met docenten overlegd. Waar is behoefte aan, wat zouden jullie nodig hebben? Wat werkt het beste. Een van de punten die hieruit naar voren kwam is dat docenten eigenlijk unaniem waren over de behoefte om lesmateriaal te kunnen aanpassen aan hun eigen ideeën en leerlingen.
Om het voor leerkrachten dus zo praktisch mogelijk te maken, komt de lesbrief beschikbaar als PDF en word-bestand, waarin de leerkrachten zelf naar eigen wens dingen kunnen wijzigen, toevoegen of weglaten.
De elementen van de lesbrief zijn los van elkaar in te zetten. De leerkrachten kunnen de onderdelen kiezen die zij interessant of nuttig vinden. Niet elk element van de lesbrief hoeft benut te worden om een leerzame ervaring er aan over te houden.
In de zomer leggen we de laatste hand aan dit educatief materiaal. En vanaf komend schooljaar worden deze nieuwe lesbrieven dus ter beschikking gesteld aan de scholen die voorstellingen en workshops van The Big Mo boeken.